övergången glasögon cialis sverige Sloan kettering växtbaserade kamagra sverige avhjälpa blödande tandkött viagra sverige p-piller timer larm

Itnyheter.nu Internet och IT

31Jan/160

Flygresor.se:s reklamfilm 3:e mest populära reklamfilm 2015

Nu har förra årets roligaste reklamfilmer korats. Branschorganisationen

Reklamkraft har gjort en undersökning där de pratat med lite drygt 1000 svenskar och

frågat vilken reklamfilm som de skrattade mest åt under förra året. Sammanställningen av

svaren visar att flygresor.se får en bronsmedalj med sina gulliga katter – endast slagna av

matvaruhandlare och sumobrottare.

Humor är viktigt i reklam

Forskning visar att för att ett budskap ska sätta sig hos mottagaren

behöver man väcka känslor – till exempel ilska, glädje, skräck eller sorg. Och det visar sig

att en reklamfilm som använder humor för att föra fram budskapet sätter sig lättare och

gör tittaren positivt inställd till företaget. Givet att reklamfilmen i övrigt känns trovärdig och

seriös.

Ettan en riktig långkörare

När man pratar om rolig reklamfilm i svensk tv så är det en som sticker ut i

undersökningen – och det är ICA. 26 % av de tillfrågade tyckte att ICAs filmer var roligast.

ICAs reklamfilmer har rullat under 15 år, vilket är

världsrekord för en reklamfilmsserie.

Tvåan är stabil

Många tyckte också att Beijer Byggs film om sumobrottare som trängs i en

våningssäng – som pallar för trycket – var rolig. Beijer fick en hedervärd silvermedalj för

sin film ”Stabilt sedan 1915”.

Flygresor.se – katter gav resultat

Flygresor.se:s reklamfilmer med gulliga kattungar gjorde stor succé under

förra året. Filmen har i skrivande stund 2,3 miljoner visningar på YouTube. De kom också

trea i undersökningen över roligast filmer under 2015.

Fyran och femman

På fjärde plats kom filmerna om kompisarna Karim och Christer som

Comviq står bakom och på femte plats kom filmerna om tvillingarna Judit och Judit för

Comhem.

Vågad satsning lönade sig

Flygresor.se

vågade satsa på något annorlunda och det gjorde skillnad, deras reklam nådde många

tack vare sin humor. Med gulliga kattungar kan man komma långt.

5Jan/130

Google distribuerar mest pengar till piratkopiering?

En ny universitetsstudie från USA visar att Google är bland de aktörer som ger störst finansiellt stöd och mest hjälp till webbplatser som sprider upphovsrättsskyddat material genom sitt annonsnätverk AdWords. De placerar sig på andra plats i listan efter Openx. De tio värsta är enligt studien följande:

1. Openx
2. Google (inklusive Double Click)
3. Exoclick
4. Sumotorrent
5. Propellerads
6. Yahoo (inklusive Right Media)
7. Quantcast
8. Media Shakers
9. Yesads
10. Infolinks

Studien har genomförts av USC Annenberg Innovation Lab och resultaten kommer att följas upp i framtida studier. En talesperson för Google har redan kritiserat studien utan att peka på några direkta felaktigheter.

14Dec/120

Fritt fram att använda konkurrenter i sin marknadsföring på nätet?

Elskling är sedan flera år tillbaka ett etablerat varumärke som synts i bland annat TV-reklam. Trots detta förlorade de nyligen ett mål i Marknadsdomstolen. De hade instämt konkurrenten Kundkraft (numera ett Schibsted-bolag), vilka driver elpriser.se för att de betalat för annonsering genom Google AdWords på just sökordet Elskling. Detta är enligt Marknadsdomstolen helt okej då de menar att den genomsnittliga användaren av Google vet att man kan få upp resultat som inte stämmer perfekt överens med det man sökt efter.

14Okt/120

Hitta.se beskylls för att ljuga om statistik

En medlem på det svenska forumet SEO-forum.se har idag postat ett inlägg om en konflikt med Schibsted-bolaget Hitta.se. Han har hjälpt en klient med marknadsföring och har bland annat annonserat på Hitta.se. Säljaren har i sin tur levererat statistikrapporter men vid kontroll gentemot Google Analytics så har dessa visat sig vara helt felaktiga.

"Är det representanten X som friserar siffrorna på egen hand eller har hela bolaget för vana att rapportera felaktig statistk för att förbättra sin förutsättningar för att råna en på mer pengar?", frågar han sig.

11Jul/120

Google kan få rekordböter

Det ryktas just nu om att Google håller på att förhandla sig till en uppgörelse med den amerikanska myndigheten Federal Trade Commission (FTC) om böter på sammanlagt 22,5 miljoner dollar, motsvarande omkring 157 miljoner kronor. Upphovet till böterna är de integritetsregler för webbläsaren Safari som sökmotorjätten ska ha brutit mot i syfte att analysera användares beteende för att kunna sälja individuellt riktade annonser.

Webbläsaren Safari används i många av Apples produkter såsom Mac-datorer, iPhone och iPad.

Summan är de högsta enskilda böterna som FTC delat ut men det motsvarar trots detta endast cirka fem timmars intäkter för Google baserat på förra årets redovisade resultat.

16Maj/120

General Motors slutar annonsera på Facebook

General Motors har beslutat sig för att helt sluta betala för annonseringFacebook efter att de funnit att annonserna inte ger någon större effekt på konsumenternas bilköp. General Motors är en av de största annonsörerna i USA och har lagt runt 10 miljoner dollar per år på Facebook-annonsering. Deras beslut kommer inte helt lägligt för Facebook som på fredag börjar sälja aktier i den första publika börsnoteringen som kan leda till en värdering av bolaget så högt som 104 miljarder dollar.

Beskedet pekar också på ett problem som många marknadsförare tagit upp nämligen ifall annonsering på Facebook verkligen hjälper dem att sälja mer.

18Okt/110

Yahoos vinst minskar

Yahoos omsättning och vinst minskade under det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal förra året, något som de inte alls är ensamma om i svallvågorna av den globala finanskrisen. Vinsten minskade från 396 till 293 miljoner dollar medan omsättningen sjönk från 1,12 till 1,07 miljarder dollar.

Det anrika internetbolaget har på senare tid kämpat med att försöka få sin onlinereklam att ta ny fart i den hårda konkurrensen.

Taggat under: Inga kommentarer
16Feb/110

iProspect öppnar kontor i Sydafrika

iProspect har förvärvat sökmarknadsföringsbyrån Clickthinking Online i Sydafrika. Förvärvet ses som ett led i att möjliggöra en snabbare expansion på den afrikanska kontinenten.

Företaget blir en ytterligare en enhet iProspect, det digitala söknätverket som idag finns representerat på världens topp 40 digitala ekonomier.

Jerry Bühlmann, vd för Aegis Group, säger: "Clickthinkings verktyg och kunskap kommer att komplettera iProspect's sökexpertis gällande sökmotormarknadsföring, samt ger iProspect en närvaro i Afrika som är en av världens mest spännande och snabbväxande regioner."