Strax före lunchtid i måndags meddelade Sveriges största och äldsta webbhotell Loopia att de drabbats av en störning på inkommande e-post vilket gav upphov till en köbildning. Under eftermiddagen arbetade tekniker febrilt med att försöka åtgärda problemen. Tidigt tisdag morgon påbörjades underhållsarbete av mailsystemet men problemen har fortgått alltsedan dess och ännu i skrivande stund så fungerar inte e-posten för tusentals kunder varav många är e-handlare vars oerhört viktiga julhandel drabbas hårt.
Många upprörda kunder har försökt ringa Loopias support och ännu fler har gått in på driftsinformationssidan för att se vad som sker vilket lett till överbelastning på bägge håll. Loopia uppger själva att man lokaliserat felet till en begränsad del av e-postsystemet men att man ännu inte kan ge något tidsestimat på när felet kan vara avhjälpt.
– ”Vi lägger alla resurser på att lösa det men det tar längre tid än vi hoppats på”, säger Loopias kontorschef Jimmie Eriksson till Computer Sweden som i bästa Aftonbladet-stil helt felaktigt tidigare beskyllt Loopia för att försöka lägga locket på.
Uppdateringar sker kontinuerligt så snart ny information finns på Loopias driftinformationssida samt genom Loopias Facebook-sida.