YouTube fyller sju år

Idag, måndagen den 21 maj, firar YouTube sin sjunde födelsedag. Videosajten som köptes av Google 2006 är idag världens största sajt för video och världens andra största sökmotor. Varje dag spelas över fyra miljarder videoklipp upp och varje minut laddas 72 timmar videomaterial upp.

2006 köpte Google YouTube och idag är videoplattformen den självklara platsen för att titta på och dela med sig av videoklipp på nätet. Idag hittar man allt ifrån klipp med politiska ledare och storslagna tal till Lady Gaga, svenska gamers och nysande pandor. Under dessa sju år har YouTube agerat plattform för såväl politiska kampanjer och imponerande kulturhändelser som några av vår tids mest innovativa reklamkampanjer.

YouTube i Sverige
YouTube växer så det knakar i Sverige, inte minst sedan lanseringen av youtube.se år 2008. Fyra miljoner svenska besökare kollar varje dag på 25 miljoner videoklipp. Antalet visningar ökade med 150 procent under förra året och antalet uppladdade klipp ökade med 70 procent under samma period. Enligt studien “Svenskarna och internet 2011” besöker varannan svensk (44 procent) YouTube en gång i veckan. Av 16-25-åringarna så besöker nästan alla (99 procent) YouTube minst en gång i veckan.

Framgångsfaktorerna
En viktig faktor bakom YouTubes tillväxt är de svenska YouTube-partnerna. En YouTube-partner är en användare som har valt att godkänna en uppladdad film för att visa reklam. Partnerprogrammet har tagits emot väl i Sverige – antalet svenska partners har ökat med 490 procent det senaste året med en enorm ökning bara de senaste veckorna då partnerprogrammet öppnades för samtliga svenska innehållskapare. Genom partnerprogrammet kan innehållskapare kort och gott tjäna pengar på sina filmer. Vissa partners kan i princip försörja sig på YouTube och sporras till att göra allt bättre innehåll.

YouTube som marknadsföringskanal
YouTube har inte minst under det senaste året rönt ett enormt ökat intresse bland de svenska annonsörerna, inte minst på grund av den höga räckvidden. YouTube är med sina en miljon unika besökare dagligen Sveriges tredje största sajt bara på förstasidan och har enligt TNS över 40 procent veckoräckvidd, vilket gör YouTube till den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige. Det finns även många svenska företag som ligger i framkant vad gäller brand channels, vilket kort och gott är en egen varumärkesplattform på YouTube där man antingen kan jobba ”always on” eller i kampanjformat.

YouTube-resan i tidslinje
2005

Maj – Betaversionen av YouTube lanseras
Dec – YouTube lanseras officiellt
Dec – Åtta miljoner klipp visas varje dag

2006
Mars – Verktyg för att identifiera innehåll och säkerställa att upphovsmän får betalt lanseras
Jul – 100 miljoner videovisningar per dag
Okt – Google köper YouTube för 1,65 miljarder dollar

2007
Jun – YouTube lanseras i nio länder
Jun – YouTube lanseras för mobilen
Dec – YouTubes partnerprogram lanseras officiellt

2008
Jun – YouTube integreras i Sony BRAVIA TV
Jun – Kommentarer lanseras på YouTube
Okt – 15 timmar material laddas nu upp varje minut

2009
Maj – Påven lanserar en egen kanal
Maj – YouTube uppnår en miljard dagliga visningar
Nov – Full-HD upplösning lanseras

2010
Feb – En intervju med President Obama sänds live över YouTube
Mar – 24 timmar videomaterial laddas upp varje minut
Maj – Mer än två miljarder videovisningar per dag

2011
Okt – 19 miljoner människor ser Coldplays livekonsert på YouTube
Dec – Omdesign av YouTube för att fokusera på kanaler istället för klipp
Dec – Trafik från mobiltelefoner tredubblas under året

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *