YouTube fyller fem år i Sverige

Den här veckan firar YouTube Sverige sin femte födelsedag. Från att ha setts som en plats för roliga videos har YouTube kommit att växa till Sveriges tredje största sajt och största webbtv-kanal. Varje minut växer innehållet med 72 timmar (!) video – nästan tio års innehåll om dagen. Begreppet “YouTube-stjärna” har blivit ett fenomen och varje dag utforskar svenska privatpersoner och företag nya kreativa sätt att nå ut med sitt budskap.

YouTube Sverige har växt så det knakar sedan lanseringen 2008. Halva Sveriges befolkning besöker sajten och hela 25 miljoner videoklipp visas i Sverige varje dag, att jämföra med 1,2 miljoner för fem år sedan. Sajten har på de här fem åren förändrats markant. YouTube fungerar idag som en plattform för kreatörer och skapare, som megafon för demokratisering och yttrandefrihet, som kanal för utbildning och som en kraftfull marknadsföringsmöjlighet.

Med en räckvidd på 62 procent av Sveriges befolkning har YouTube kommit att bli en nyckelkanal för både privatpersoner och företag att nå miljontals människor. Styrkan ligger i att YouTube förenar tv:s räckvidd med internets fördelar kring precision, interaktivitet och engagemang, säger Anna Gernandt, nordisk chef för YouTubes partnerprogram.

För många svenska kreatörer har YouTube.se blivit ett sätt att nå framgång. Tejbz (gaming och vlogg), I just want to be cool (komedi och sketcher), DunderHumor (animerad underhållning) och Splay (nystartat partnernätverk) är några exempel på kreatörer som själva skapat återkommande programserier där tittare har en möjlighet att prenumerera på innehållet. Personerna bakom kanalerna, som ofta når tittarsiffror långt bortom traditionell tv, är en del av YouTubes partnerprogram och tjänar pengar på reklamfilmerna som visas med deras innehåll.

Den här veckan lanseras YouTube även i Finland, Norge och Danmark vilket innebär att alla nordiska länder nu har egna versioner av YouTube. De lokala sajterna gör det lättare för nationella YouTube-stjärnor att födas, ger möjlighet till lokala topplistor och för användarna i respektive land att lättare hitta innehåll som är relevant för just dem. Det öppnar också upp många möjligheter för annonsörer. Ett exempel på ett populärt format är TrueView, att annonsören bara betalar för reklam som tittaren väljer att se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.